fredag 18. februar 2011

Jeg har bakt horn og skoleboller :)

Horn (16stk)

3 1/2 dl melk
2 ss margarin
25 gr. gjær
1 ss sukker
1/2 ts salt
ca 500 gr. (8-9 dl) hvetemel
egg til pensling
valmuefrø el. sesamfrø til pynt

225 grader i 10-15 min, midterste rille

Varm melk og margarin til 37 grader.
Rør ut gjær og sukker i melkeblandingen i bakebollen.
Tilsett salt.
Rør inn hvetemel.
Deigen skal arbeides lite, for at den ikke bli seig.
La den stå lunt og tildekket til heving.
Del deigen i to.
Kjevle hver del til en stor, rund leiv.
Del leiven i åtte spisser.
Rull den sammen til horn.
Legg hornene på stekebrett og la den etterheve.
Pensle med egg, og dryss på frø.
Stek hornene til de er pent gylne.





Skoleboller (ca 20stk)

50 gram gjær
125 gram smør
5 dl melk
1 egg
1,5 dl sukker
2 ts kardemomme
ca 1,5l hvetemel

Fyll:
5 dl vaniljekrem (jeg bruker den du koker fra freia, men kan også bruke ferdig vaniljekrem f.eks. piano)

- Bland det tørre

-smør smeltes og melken helles i, varm til riktig temp for gjæren. Egget vispes inn i melkeblandingen

Bland til en løs deig, og la heve til dobbelt str. (ca 40min)
Kna inn resten av melet, form store boller og trykk de flate med hånden. La de etterheve i 20 min. Trykk en stor fordypning i bollene (viktig å trykke helt ned så ikke de hever og vaniljekremen renner ut) Fyll med vaniljekrem

Stekes midt i ovnen ved 200grader i ca 10 min!







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar